Floating Facebook Widget
UZDRAWIAJĄCY UŚMIECH

Śmiech jest najlepszym lekarstwem. Niedawno naukowcy udowodnili, że śmiech jest zdrowy, pobudza czynności mózgu i stabilizuje psychikę. Śmiech możemy zaliczyć do gimnastyki umysłu, zwiększa on wytwarzanie endorfin w mózgu.

Kiedy śmiejesz się serdecznie, bierzesz głęboki wdech, który pobudza serce, klatkę piersiową, przeponę i płuca. Jest to swoisty masaż - podczas śmiania się, skurcze mięśni masują układ trawienny, co wpływa na niego pobudzająco.

Zazwyczaj mamy tendencję do spłycania oddechu, natomiast podczas śmiechu Twój oddech intensyfikuje się, co powoduje wytwarzanie większej ilości endorfin. Rezultat - zmniejszenie bólów głowy, zębów i mięśni. Endorfiny wpływają na nasz stan psychiczny i zmieniają nastrój, poprawiając go.

W szpitalu dziecięcym w Edynburgu lekarze są tak bardzo przekonani o uzdrawiającym wpływie ćwiczeń przepony, które mają miejsce za sprawą śmiechu, że zatrudniono tam na stałe komika. Także w szpitalu Św. Józefa w Houston w Teksasie, pielęgniarki i lekarze dostarczają swoim pacjentom odpowiednią dawkę śmiechu, opowiadając codziennie dowcipy przez ok. 15 minut. Wprowadzono tam ten zwyczaj, od kiedy zorientowano się, że pacjenci po takiej "kuracji śmiechem" mogą zostać wypisani ze szpitala przynajmniej dwa razy wcześniej. W niektórych angielskich i amerykańskich szpitalach istnieją tak zwane pokoje śmiechu, w których wyświetla się filmy, występują clowni, a rodzice i pielęgniarki opowiadają dzieciom wesołe historyjki.

Oczywiście nie tylko dzieci czerpią z dobroczynnych skutków śmiechu. Bardzo wskazane jest, aby też starsi regularnie korzystali z jego uzdrawiającego wpływu. W jednym z kalifornijskich Domów Spokojnej Starości regularnie odbywają się występy poetów i clownów. Śmiech stosowany jest tam, jako środek pomocniczy w leczeniu zaburzeń krążenia, depresji i bolesnych napięć mięśni.

Profesor William Frey, psychiatra z uniwersytetu w Stanford, stwierdził, że po pięciu minutach śmiechu tętno podnosi się do 130 uderzeń na minutę. Śmiech pobudza krążenie. 100 uśmiechów działa na krążenie jak 10 minut wiosłowania.

Jeżeli potrafisz zachować uśmiech w trudnej sytuacji, powoduje to obniżenie wydzielania adrenaliny. Serce wtedy zaczyna bić wolniej, mięśnie rozkurczają się, a osobnik śmiejący się czuje prawdziwe odprężenie.

Rubinstein, francuski lekarz, zaleca 10 minut śmiechu dziennie - dla zachowania zdrowia. Najlepiej śmiać się małymi porcjami w ciągu całego dnia. Zarówno nasze ciało, jak i psychika czerpią ze śmiechu liczne korzyści. Twój uśmiech daje przede wszystkim Tobie samemu, Twojemu umysłowi, oraz innym ludziom do zrozumienia, że czujesz się dobrze, jesteś odprężony i chcesz porozmawiać. Na poziomie neurofizjologicznym prowadzi to do stabilizacji wydzielania przekaźników nerwowych i umożliwia harmonijną komunikację wewnętrzną.

Śmiech działa nie tylko leczniczo, lecz ważny jest także ze społecznego punktu widzenia i dlatego powinniśmy się śmiać jak najczęściej. Im więcej się śmiejemy, tym częściej spotykamy się z uśmiechem.

Wyniki badań nad zachowaniem delfinów pokazują, że nawet w sytuacji pozornie bez wyjścia starają się one w formie zabawy rozwiązać zadanie, co zawsze prowadzi do niekonwencjonalnej strategii. Delfiny wyglądają tak, jakby zawsze się śmiały.

Śmiech można ćwiczyć także świadomie
Śmiej się kilka chwili parę razy dziennie, ćwicz nawet wtedy, gdy wcale nie jest Ci do śmiechu. Jeśli nie możesz się śmiać rób przynajmniej takie grymasy, jak podczas śmiania się. Nasz mózg nie odróżnia symulacji od rzeczywistości - za to odróżnienie odpowiedzialne jest nasze myślenie – ma ono zdolność analizowania danej sytuacji.

Śmiech jest najlepszym lekarstwem. Śmiej się dalej, śmiej się jeszcze! Kiedy unosisz policzki, sygnalizujesz tym samym receptorowi w mózgu: "uwaga - śmieję się!". Ten z kolei powoduje wydzielanie specjalnych przekaźników nerwowych - tzw. hormonów szczęścia (endorfin), w wyniku czego ogarnia Cię poczucie błogości. Śmiej się dalej!

Ćwiczenie śmiechu ma zastosowanie nie tylko w psychoterapii, lecz jest także świetne i godne polecenia wszystkim tym, którzy chcą sobie coraz lepiej radzić z wyzwaniami dnia codziennego. Zadbajmy o to, aby nasze mózgi wciąż się śmiały – rezultatem będzie ciągłe uwalnianie odpowiednich ilości endorfin, co pozwoli nam na podejmowanie coraz lepszych decyzji, dokonywanie coraz korzystniejszych dla nas wyborów..

Może dać się ponieść i robić sobie prawdziwe przerwy śmiechu - jeżeli zapominasz, postaraj się śmiać przy kilku drobnych czynnościach, które wykonujesz kilka razy dziennie - zaraz po przebudzeniu, przed zaśnięciem.

Życzę Nam, aby śmiech stał się Naszym przyzwyczajeniem, Naszą codzienną medytacją.

Źródło : www.cudownyportal.pl